MODO Hockeys VD Charlotte Gustavsson har ordet
Publicerad: 2015-04-01

Nu kan vi alla andas ut. SHL-kontraktet är säkrat och det innebär att arbetet är i full gång inför nästa säsong. VD Charlotte Gustavsson har mycket på sitt bord och berättar här om läget i organisationen, arbetet och fokusområden inför framtiden samt det pågående budgetarbetet.

När jag skriver detta är det med ett lätt hjärta då pressen i bröstet och tyngden på axlarna har tynat bort och solen skiner lite extra fint på oss här uppe i Örnsköldsvik. Efter en stabil laginstats i Direktkvalet kan vi nu äntligen blicka framåt mot nästa säsong i SHL. På kansliet har det varit väldigt fokuserat under februari och mars då vi inlett vårt budgetarbete. På grund av Direktkvalet har jag även tvingats göra konsekvensanalyser för eventuell nedflyttning. Det tillhör VD-jobbet att vara beredd på allt men det är med glädje och lättnad jag nu lägger de kalkylerna i den allra nedersta skrivbordslådan.

Ett spännande första år som VD

Det har onekligen varit ett intensivt första år för mig som VD för MODO Hockey, utmanande och spännande på många sätt. Det är när jag blickar tillbaka på året som gått som jag ser hur mycket vi tillsammans åstadkommit i Fjällräven Center och hur glada alla vi är att vi nu kan fortsätta denna utveckling för kommande säsonger. Kommunavtalet har gett oss en helt ny stabilitet och vi har arbetat hårt tillsammans i ledningsgruppen där vi uppnått en ökad ekonomisk styrning och kontroll. Förra säsongen gjorde vi äntligen ett positivt resultat efter flera år av röda siffror. Även jämförelsevis mot andra klubbar i SHL blev det tydligt att vi jobbat hårt med kostnadskontroll då bara 4 av 12 klubbar visade positivt resultat och vi var en av dem, det trots att vi inte gick vidare till slutspelet.

Om en månad är det dags att stänga böckerna för säsongen 2014/2015 och under den gångna säsongen har vi skruvat ytterligare i vår organisation, dragit ner på inköpta tjänster och istället använt vår egen personal mer effektivt. På restaurangsidan har vi över 400 lunchgäster per dag i snitt och vid matcher anpassar vi personalstyrkan efter antalet besökare. Tillgänglighetsavtalet med kommunen sätter ramarna för personal på arenaservice då vi har avtalat hög tillgänglighet för bland annat ispisten. Outsourcing av souvenirförsäljningen till Intersport har inneburit både högre intäkter och minskade personalkostnader. 

Se tabell över anställda i Evenemangsarenan och MODO Hockey kansli nedan.

Anställda MODO Hockey

VD

1

Ekonomi/Personal

3,85

Press/Marknad

3

Sälj

3

Biljett

1,9

Totalt anställda   

12,75

Anställda Evenemangsarenan AB

Arenaservice

8

Restaurang

7,5

Totalt anställda    

15,5

Alla förändringar gällande ekonomin har ett syfte - att finansiera ishockeyn och hitta ett sätt att öka intäkterna så att vi successivt kan öka spelabudgeten. Målsättningen är tydlig då MODO Hockey inte ska ligga kring kvalstrecket i tabellen.

Att öka intäkterna är en lätt sak att förutsätta men dessvärre inte lika enkelt att genomföra. Sponsormarknaden är i förändring, CSR-initiativ blir allt viktigare och ägarförändringar i vårt lokala näringsliv har historiskt sett påverkat oss negativt. Men vi försöker att hitta modeller där MODO Hockey ska komma så väl ut som möjligt och det är med nyvunnen energi som vi tar oss an dessa utmaningar.

Ökade intäkter i kombination med kostnadskontroll

Vårt fokus efter alla kostnadsbesparingar är att kort och gott bli bättre på allt vi gör så att ni, kära fans och sponsorer, vill fortsätta att vara en del av MODO Hockey. Ökade intäkter får den största hävstången i kombination med kontinuerlig kostnadskontroll och att till en var tid optimera vår organisation.

På intäktssidan ser vi två områden vi kommer koncentrera oss på ytterligare för att stabilisera vår verksamhet och det är försäljning och restaurang. Vi är just nu i en pågående dialog kring säljavdelningen där fokus är att kunna frigöra mer tid för säljarna att besöka våra sponsorer och partners, parallellt med att fokusera på nykundsbearbetning, såväl lokalt, nationellt som internationellt.

För vår restaurangverksamhet ser vi också stor utvecklingspotential både vad gäller både ökad servicenivå mot våra besökare såväl som ökade intäkter. Ett första steg i utvecklingen av restaurang är rekryteringen av Sammy Broqvist som ”Food & Beverage Manager” som tillträder 1 april.

För att summera och förtydliga;

Fokusområden för säsongen 2015/2016

– Bygga en konkurrenskraftig trupp till säsongen 2015-2016.

– Öka våra exponeringsintäkter uppdelat i tre grupper; Lokalt, nationellt och internationellt.

– Fortsätta arbetet med att öka servicenivån i arenan inför nästa säsong.

– Jobba vidare med en stor öppenhet mot supportrar, partners, media och kommun.

– Sist, men inte minst, ska vi lägga nya grundstenar för långsiktighet och kontinuitet på sporten.

Inget av ovanstående är möjligt att genomföra utan att ni, våra fans och samarbetspartners, vill fortsätta att vara en del av MODO Hockey. Vi är oerhört tacksamma över ert stöd och aldrig sinande engagemang och vill att ni ska veta att samtliga inom organisationen jobbar stenhårt på alla plan inför den kommande säsongen.

VD, MODO Hockey Charlotte Gustavsson