Det är ännu ett lite speciellt verksamhetsår som har gått till handlingarna för MoDo Hockey. Coronapandemin satte sina spår även under säsongen 2021/2022 – dels i form av ett antal matcher med restriktioner på läktarplats och dels i form av flertalet inställda event som var planerade i Hägglunds Arena, däribland Melodifestivalen.
Likväl blev det ett plusresultat i slutänden. MoDo Hockey gör i koncernen ett resultat med 4,6 miljoner kronor i svarta siffror. Omsättningen uppgick till cirka 100 miljoner kronor och det egna kapitalet är nu 18 miljoner.
– Det har varit stora svängningar i år. Vi hade en halvdyster prognos i januari, men det som räddade upp resultatet var att herrarna gick långt i slutspelet. Vi fick bra drag med mycket folk och det vägde upp för restriktionerna och de uppskjutna evenemangen, säger Johan Widebro.
Widebro berättar om bokslutet i en intervju i MoDo Channel. Se den nedan.
{!A}
Den goda ekonomiska grunden har gjort att MoDo Hockey kunnat, och planerar, att investera i Hägglunds Arena.
– Nu handlar det mer om framåtriktade saker. Vi har tidigare kanske inte återinvesterat i arenan i den takt som man önskar som fastighetsägare, men nu investerar vi drygt åtta miljoner kronor. Vi byter tak, vi byter isaggregat, vi sätter in det nya mediakubsystemet med LED och nästa år ska vi förhoppningsvis byta sarg.
– Vi är i ett läge där vi kan ta lite högre risk i våra budgetar och vågar satsa. Nästa års budget har betydligt fler satsningar och en offensivare hållning.
I takt med att ekonomin stärkts har MoDo också kunnat skjuta in mer medel till sporten, både till representationslagen och till juniororganisationen.
– Vi har byggt en större sportslig organisation och nu har även Henrik (Gradin) och Björn (Edlund) fått mer pengar till sina spelarbudgetar. Det finns pengar att satsa för framtiden, säger Johan Widebro.
För den som vill grotta ner sig i siffrorna kan vi meddela att koncernredovisningen publiceras i nästa vecka.