Charlotte Gustavsson: "Vad betyder MODO Hockey för dig?"

Publicerad: 2015-10-13

Som ytterst ansvarig för MODO Hockey är mitt mål att bygga en långsiktig och hållbar organisation, bland annat genom kostnadskontroll, optimeringar och goda investeringar. Det är därför kul att vi nu är fint rustade vad gäller service, mat och dryck för att ta emot ett fullt hus under varje match. Vi har även haft möjlighet att satsa mer på a-lagstruppen i år jämfört med föregående säsong. Vi har många nya spelare och Per gör sitt yttersta varje dag för att tillsammans med Larry få ihop laget. Vi är redo, är du?

Vi är oerhört tacksamma för alla våra lojala säsongskortsinnehavare, vår klack och våra sponsorer men de kan inte själva dra hela lasset när det gäller publik till våra matcher. Efter förra säsongen såg vi verkligen hur många MODO-hjärtan det finns i Örnsköldsvik när det var lapp på luckan under kvalspelet, och med tanke på förra säsongens hemmaresultat var publiksnittet oerhört bra även sett över hela säsongen. Men nu är det ny säsong, och vi behöver det stödet under hela säsongen.

Den krassa verkligheten är att om inte intresset finns så finns inte heller MODO Hockey. Vi har pratat tidigare om den sjätte utespelaren. MODO Hockeys framtid är beroende av fansen. Svaret vi får när vi ställer frågan om arenabesök är ofta att sportsliga framgångar är det viktigaste, men det här är inte ett problem isolerat till oss. På andra håll i SHL har sportsliga framgångar funnits över tid men de drar ändå inte fullt hus varje match. Sportsliga framgångar är med andra ord inte hela svaret på allt, även om vi naturligtvis alltid vill vinna varje match!

"Kan inte vänta på att en eventuell trend ska vända"

Som VD för Modo Hockey kan jag inte sitta och vänta på att en trend ska vända, om nu trenden är att färre gör arenabesök. Vi måste agera istället för att reagera. Nu ska jag vara brutalt ärliga med er, har vi ett snitt på under 4000 besökare per match kommer vi inte ha ekonomisk möjlighet att spela i SHL över tid. Hemska tanke.

Det räcker med att alla som älskar MODO Hockey besöker oss en gång per säsong. Segmenteringsanalysen för hela ligan säger att det finns en trogen skara som besöker i stort sett varje match, men kan de som inte planerat något besök komma en-två gånger och kan de som besöker oss en till två gånger komma ytterligare vid två tillfällen så är faktiskt arenan fullsatt. Till alla er som aldrig varit i arenan, eller inte varit här på länge; Kom och ta en titt, för det har hänt mycket de senaste åren.

Jag och Per har pratat mycket om vad stödet och klacken gör för ett lag. Per som själv spelat säger att det betyder mer än vad kanske publiken och fansen förstår. Per hävdar faktiskt att MODO Hockey kan spela ihop 10 poäng mer med ett fullt hus i ryggen. Spelarna känner att de ger det lilla extra när det är fullt på läktaren och det är ingen klyscha.

Vad gör MODO Hockey åt situationen?

Men nu tillbaka till oss på kontoret, vad har då vi på MODO Hockey gjort för att få grepp om situationen? Vi har nyligen tillsatt en extern fokusgrupp för att bättre förstå hur vi når ut till fler och hur de som besöker oss uppfattar allt kring arrangemanget. Vi har även sänkt priset i de så kallade TV-kurvorna och kallat biljetterna för ”Linslusen” för att fler ska ha råd att gå på hockey. Vidare finns det mycket prisvärda alternativ redan nu för familjer, ungdomar och pensionärer. samt att vi idag kan presentera två ny kortalternativ med Lördagskortet och Noahkortet.

Kritiken till oss själva är att bli bättre att kommunicera dessa erbjudanden till er. Vi har redan fått en bra dialog med fokusgruppen som varit oerhört nyttig för oss. Vi vill bli bättre, och vi ska bli bättre! 

Prissättning och paketering är något vi kommer jobba kontinuerligt med under säsongen och in i framtiden. Det är en levande process vi aldrig kommer bli klara med. Det är nya tider nu och vi vill kunna ge er mer alternativ för att möte era behov. Det är därför vi räcker ut handen, vi vill så fröet nu så att alla inte håller sig hemma för att se hur laget presterar och sedan sluta upp efter jul. Fokus för oss på Modo Hockey är att lyssna ännu mer på vad våra besökare säger, men även lyssna på vad de som inte besöker har för tankar och feedback.

Frågan vi vill att alla ni med MODO-hjärta ska ställa er är kort och gott; Varför går inte jag? 

Ta dig en funderare på vad MODO Hockey betyder för dig, så hoppar jag vi ses i Fjällräven Center!

VD, MODO Hockey Charlotte Gustavsson