Kurva Carlabel – vår nya ståplatssektion!
Publicerad: 2021-10-27
NYHET
Fredag den 29 oktober 2021 innebär starten på en ny epok i MoDos supporterhistoria. Fredag den 29 oktober 2021 ser Kurva Carlabel dagens ljus.

Säsongens första derby mot Björklöven i Hägglunds Arena kommer att bli en match att minnas, på flera sätt.

För första gången sedan den inställda allsvenska finalen 2020 gör de två rivalerna upp på isen utan några restriktioner på läktarna och det är första gången på nästan två år som MoDo Hockey och IF Björklöven spelar inför fullsatta läktare i Örnsköldsvik.

Inramningen och stämningen kommer givetvis att bli någonting utöver det vanliga – och dagen till ära ska en helt ny ståplatssektion invigas.

Många noterade säkert snacket i MoDo-kretsar i sociala medier förra veckan. Hashtagen #KurvaCarlabel gick varm och det hintades om att det var någonting särskilt på gång.

Nu kan vi äntligen presentera Kurva Carlabel.

Idén till kurvan – som ersätter sektion 218 i Hägglunds Arena – föddes i december 2020. Ett gäng aktiva supportrar tog kontakt med klubben och den initiala kontakten har nu lett ända fram till en helt ny sektion, avsedd för kärnan i klacken.

– Målet med denna ombyggnation är att den mest aktiva delen av ståplats ska få ett ”naturligt hem”, säger Peter Hörnell från MoDos officiella supporterförening Lumberjacks.

Från supporterhåll har utformningen av ståplatsläktaren varit en fråga en längre tid. Man har konstaterat att läktaren inte varit optimal för att skapa bra förutsättningar till inramning, framför allt eftersom den varit delad på mitten på grund av ingångarna för ismaskin och publik.

Kurva Carlabel löser den saken.

– När vi nu ersätter sektion 218 med ståplats så kommer övriga delar av publiken enklare att integreras och på så sätt skapar vi ännu bättre stämning.

Hägglunds Arenas publikkapacitet blir 7115 åskådare efter ombyggnationen, men tanken är att ståplatsläktaren ska vara flexibel så till vida att den bara kommer att vara helt öppen under matcher då biljettrycket är stort. Vid matcher med lägre tryck kommer det att finnas möjlighet att stänga av den del som angränsar till sektion 201.

Namnet Kurva Carlabel dök upp tidigt i arbetet och det tog inte lång tid innan det hade klubbats igenom. Salige Carlabel ”Kabben” Berglund är på många sätt anfadern till det MoDo Hockey som vi ser idag och från supporterhåll var det självklart att hylla honom.

– Vi vill att "Kabbens” namn skall uppmärksammas mer i vardagen och bli en naturlig del för nuvarande samt kommande generationer MoDo-supportrar.

Både MoDo Hockey som förening och projektgruppen bakom Kurva Carlabel, med representanter från Lumberjacks och MTS, vill understryka det goda samarbete som har lett fram till Kurvan.

– Tidigare har kommunikationen och samarbetet mellan supporterled och klubben inte varit helt optimal. 2017 påbörjades ett arbete mellan aktiva supportrar, supporterklubbarna samt Modo Hockey med att hitta en gemensam väg att jobba efter. Kurva Carlabel är ett fantastiskt bevis på att MoDo Hockey som förening och dess ansvariga valt att vara helt öppna och jobba efter ett gemensamt mål med supportrarna. Där är vi relativt unika i Hockeysverige, menar projektgruppen.

Gruppen har tagit fram tre ledord som ska genomsyra Kurva Carlabel:

Stolthet

Man ska känna sig stolt över att tillhöra Kurva Carlabel. Att få stå på läktaren med likasinnade och sjunga ut kärleken för sitt lag.

Passion

Det är inte en läktare där man ska köpa biljetter för att det är billigt. Det är en klacksektion, där varenda en ska känna att det är en plikt att bära fram laget med sång.

Gemenskap

Att komma till Kurva Carlabel ska innebära att man kommer hem. Oavsett vad vi tycker och tänker utanför arenan, så är vi alla lika inför klubben. Religion, ursprung, kön, sexuell läggning eller politiska åsikter spelar ingen roll. Det ska finnas en trygghet i att komma till kurvan, där vi umgås med likasinnade och hejar fram vårt MoDo Hockey.

På fredag kväll går alltså startskottet hemma mot Björklöven.

Räkna med att Kurva Carlabel kommer att leverera.

Press- och kommunikationsansvarig Jon Häggqvist